Puheenjohtajan palsta

Maltti on valttia

Kotekin, ETK:n ja Gfk:n tilastojen mukaan kodintekniikkaa myytiin viime vuonna kaikkiaan yli 2,2 miljardin euron arvosta. Kasvua vuoteen 2011 verrattuna oli 8,4 prosenttia. Kasvu saatiin aikaan pääasiassa älypuhelinten, tietotekniikan ja pienten kodinkoneiden ansiosta. Sen sijaan...

VALOA PIMEYTEEN

Viime vuonna kodintekniikkaa myytin yli kahdella miljardilla eurolla. Suurimmat tuoteryhmät olivat kodinkoneet ja matkapuhelimet. Talouden epävarmuus on kuitenkin tasoittanut kysyntää tämän vuoden puolella.

Kodinelektroniikan myynti kasvoi tammi-maaliskuussa....

LAUSUNTO YKSITYISEN KOPIOINNIN HYVITYSMAKSUJÄRJESTELMÄN UUDISTAMISESTA

Kodintekniikkaliitto ry antoi opetus- ja kulttuuriministeriölle lausunnon fil.kand. Markus Leikolan ehdotukseen yksityisen kopioinnin hyvitysmaksujärjestelmän uudistamiseksi.

Kodintekniikkaliitto ry vastustaa tehtyä ehdotusta ja kannattaa koko nykyjärjestelmän romuttamista.

Uusien tallennusjärjestelmien (internet ja pilvipalvelut) lisääntyessä kyse ei enää ole niinkään kopioinnista vaan sisällön käytöstä. Siksi tallennusvälineisiin kohdistuvista maksuista pitäisi laajentamisen sijaan kokonaan luopua ja kohdistaa maksut sisällön käyttäjiin.

Hyvitysmaksu nostaa ja nostaisi lisää kotimaassa myytävien hyvitysmaksun piiriin kuuluvien kodintekniikka-alan tuotteiden hintoja verrattuna ulkomailta ostettujen laitteiden hintoihin. Tämä johtaa verkko- ja ulkomaankaupan kasvuun, mikä puolestaan kaventaa kotimaassa toimivien kodintekniikka-alan yritysten toimintaedellytyksiä.

Päivö Uusi-Erkkilä

hallituksen puheenjohtaja