TAAJUUSMUUTOKSET JA PALVELUT VERKOSSA -SEMINAARI 18.-20.9.2015

KUVAKAVALKADI

SMART TV -ONGELMAT -seminaari 29.9.2012 Tallinnassa - SMART TV:SSÄ MYÖS ONGELMIA

Lue lisää Kodintkeniikka-lehdessä 4/2012 julkaistusta jutusta>

SMART TV -ONGELMAT -SEMINAARI 29.9. TALLINNASSA

Kodintekniikkaliitto ry järjestää Smart TV -ongelmat -seminaarin syyskuun viimeisenä viikonloppuna Tallink Spa & Conference hotellissa Tallinnassa. Matkavaihtoehtoja on kaksi. Ensimmäisen ryhmän lähtö on perjantaina 28.9. klo 17.30 Tallinnaan lähtevällä aluksella ja toisen ryhmän lähtö varsinaisena seminaaripäivänä 29.9. klo 10.30 Tallinnaan lähtevällä aluksella. Molempien ryhmien paluu on sunnuntaina 30.9. klo 13.30 Helsinkiin lähtevällä aluksella. Seminaarissa pureudutaan Smart TV -ongelmiin. Luennoitsijoiksi ovat lupautuneet Mika Lehtonen Samsungilta, aiheena Smart TV, Jouni Kurikka Plus TV:ltä aiheena viaccess salausjärjestelmä. Kolmas luennoitsija tulee Labwise'lta. Luennon aiheena on Smart TV -ongelmat testilaboratorion näkökulmasta (mm. signaalin siirtoketjun ongelmat, häiriöiden mittausmahdollisuudet, ratkaisumallit ja laitepleksien vaikutukset). Luennoitsija vahvistuu myöhemmin.

Seminaarissa on ajankohtaista sisältöä niin kaupassa kuin huoltoliikkeissäkin työskenteleville.

Alustavaan ohjelmaan aikatauluineen ja hintatietoineen pääset klikkaamalla tätä linkkiä

Ilmoittautumislomake

Vähittäiskaupan II Ennakointiseminaari 30.10.2012

Erinomaiset esimiehet: Kauppa kehittyy ja kehittää osaavan ja jaksavan lähiesimiehen avulla.

Helsingin seudun kauppakamari ja Kaupan Koulutuksen Kehittämiskeskus järjestävät yhteistyössä Vähittäiskaupan II Ennakointiseminaarin tiistaina 30.10.2012 klo 12-16 MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksessa, Taajuusmuutokset_ja_palvelut_verkossa_seminaari_18Amfi-salissa osoitteessa Martinlaaksontie 36, 01620 Vantaa.

Seminaarin puheenjohtajana toimii Stockmannin Suomen ja Baltian tavaratalojen johtaja Juha Oksanen. Seminaari huipentuu asiantuntijafoorumiin, jonka puheenjohtajana toimii Ari Svensk, Ruokakeskon henkilöjohtaja.

Ilmoittautuminen viimeistään keskiviikkona 24.10. joko puhelimitse numeroon 09 - 2286 0232 tai sähköpostiosoitteella

kktilaisuudet@helsinki.chamber.fi.

Linkki ohjelmaan>

DVB-T2 tutuksi -seminaari Tallinnassa

Terveiset lämpimästä Tallinnasta, jossa pidettiin Kodintekniikkaliiton järjestämä seminaari DVB-T2 -asioista sekä huoltojaoksen vuosikokous. Seminaariin lähetettiin kutsut huoltoliikkeille, maahantuojille sekä kauppiaille, olihan esillä varmasti paljon muutaman kuukauden sisällä kysymyksiä aiheuttava teräväpiirtolähetysten vastaanotto sekä siihen tarvittavat laitteet ja korttilinkitykset.
Seminaarin luennoitsijoina toimivat Anvialta Vesa Mikkilä, TDF-Entertainmentiltä Jari Laiho sekä Directo Oy:ltä Samuli Kivistö.
Tallinnassa pidettiin myös huoltojaoksen vuosikokous. Huoltojaoksen neuvottelukuntaan valittiin uudelleen erovuorossa olleet Raimo Lehtonen ja Rolf Popper sekä neuvottelukunnasta kesken kauden eronneen Markku Niinimaan tilalle Ilari Köykkä. Neuvottelukunnan neljäntenä jäsenenä jatkaa Esa Hurri, joka valittiin uudelleen neuvottelukunnan puheenjohtajaksi kokouksen jälkeen pidetyssä järjestäytymiskokouksessa.
Kokouksessa keskusteltiin huoltojen nykytilasta ja kasvavista vaatimuksista, joita huolloille tulee smart-tv:n kautta nettiyhteyksineen ja rajapintoineen. Keskustelua herätti se, mikä asia kuuluu kenellekin ja erityisesti kuka maksaa laskun vian selvittämisestä, kun nettiyhteydet ja niiden vikojen ja häiriöiden setviminen ei ole aivan yksioikoista.
Asia herätti vilkasta keskustelua eri näkökulmineen, mikä oli erittäin hyvä asia. Lähes kaikki osanottajat olivat huoltoliikkeiden edustajia ja harvoin päästään yhdessä ns. saman pöydän ääreen puhumaan asioista. Siinäkin mielessä seminaari on erittäin hyvä foorumi.

Ongelmia ulkomailta

Varsinaisen seminaarin avasi kodintekniikkaliiton hallituksen puheenjohtaja Päivö Uusi-Erkkilä. Tästä päästiinkin sitten itse asiaan Anvian Vesa Mikkilän vedettyä esityksen korttilinkityksestä, laitetestauksesta sekä siitä, millä edellytyksillä DVB-T2- ja HD-kuvaa saadaan näkyviin niin antenni- kuin kaapelitalouksissa. Ongelmia aiheuttaa myös se, miten käy, kun tilataan esimerkiksi HD-boxeja tai CI+ -moduleita verkkokaupan kautta ulkomailta, mikä on tänä päivänä jo melko tavanomaista.
Etenkin näistä muualta kuin virallisesti CI-hyväksynnän saaneista Suomeen tuoduista laitteista tulee varmasti olemaan jonkin asteisia ongelmia niin kauppiaille kun huoltoliikkeillekin. Niissä kuva ei lähde näkymään siksi, että Chip-ID ei täsmää tai korttia, CI+-modulia tai tv:tä ei ole linkitetty yhteen. Se on aina edellytys laitteen toiminnalle, jos HD-kuvaa haluaa nähdä antenni- tai kaapeliverkon kautta. Näihin kysymyksiin saatiin vastaukset.
Pienen kahvittelun ja tauon jälkeen vuorossa oli web-pohjainen Directo-ohjelmisto, joka tulee Samsungia huoltavien liikkeiden ottaa käyttöön takuulaskutusta varten. Lisäksi Directo tarjoaa mahdollisuutta siirtää myös huollon omat asiakastyöt Directo-ohjelmistoon, Monella huoltoliikkeellä on vanhat järjestelmät, joiden uusiminen on kohta ajankohtaista. Tämä on yksi monista vaihtoehdoista huollon käyttöön tarkoitetuista ohjelmista.

Maailma kirkastuu

Seuraavana oli vuorossa TDF-Entertainment ja Jari Laiho. Aiheena oli tv:n sisältöpalvelut. Kun aiemmin opiskeltiin, mitä näiden vastaanotto vaatii, oli luontevaa siirtyä siihen, mitä katsottavaa saa, kun päivittää kotikoneet teräväpiirtoaikaan. Voi sanoa, että maailma kirkastuu varmasti muutenkin kuin vain kuvan laadun takia, onhan valikoimassa varmasti jokaiselle jotakin niin sanotusti vauvasta vaariin ja vähän siltä väliltäkin.
Seminaarin pääyhteistyökumppaniksi olimme saaneet Samsungin, mikä auttoi meitä seminaarin järjestelyiden sujuvasti läpiviemiseksi. Valitettavasti viime hetken esteen vuoksi Mika Lehtonen ei päässyt pitämään esitystä Samsungin smart tv:stä ja tuuraajan saaminen oli aikataulusta johtuen mahdotonta, mutta jäähän jotain sitten seuraavaan vuoteen yhdeksi aiheeksi muiden ohella.

Kiitokset kaikille seminaarissa mukana olleille henkilöille ja yhteistyökumppani Samsungille onnistuneesta seminaarista. Näin lopuksi haluan sanoa, että vuoden päästä tavataan, uusien aiheiden merkeissä ja vähintään yhtä suurella porukalla.

ESA HURRI

Seminaarin pääyhteistyökumppanina toimi Samsung.