Vielä niinkin vähän aikaa kuin kymmenisen vuotta sitten monet meistä vielä tunsivat varsin vähän älykodin mahdollisia toimintoja. Kodin termostaattien, herätyskellon, kahvinkeittimen, suihkun paineen ja lämpötilan sääteln ohjaaminen oman älypuhelimen tai tabletin kautta kuulosti vielä täydeltä fiktiolta. Kauas on kuitenkin tultu näistä ajoista ja tänä vuonnakin monet kodit päivitetään kaikkein uusimmalla teknologialla vahtimaan, ylläpitämään ja parantamaan kodin turvallisuutta ja ohjattavuutta.

Älykoti sinällään on vielä varsin uusi käsitys Suomessa, mutta vuodesta 2017 älykotien teknologia on kasvanut huimaa vauhtia ja monet tutkijat uskovat, että teknologian osuus kodin mukavuuksien ylläpidossa tulee vain kasvamaan. Käytämme tänäkin päivänä jo huomattavia määriä älylaitteita, kuten ajastettuja kahvinkeittimiä, äly- ja televisioita sekä sormenjälki- ja kasvontunnistusohjelmia avaamaan ovia, älylaitteita ja jopa käynnistämään autoja. Älykodin tulevaisuus näyttää siis kirkkaalta. Listaamme seuraavaksi Forbesin teknologianeuvoston asiantuntijoiden ennustuksia siitä, miltä älykodin tulevaisuus tulee näyttämään tulevina vuosina.

Tekoälyn osuus kasvaa

Pelkkä turvakameroiden asennus kotiin ei tulevaisuudessa enää riitä. Asiantuntijat ennustavat, että tekoäly tulee olemaan yhä tärkeämmässä roolissa tulevaisuuden älykodeissa. Tekoälyä tullaan tarvitsemaan muun muassa uhkien havaitsemiseen ja ennaltaehkäisemiseen, turvallisuusraporttien laatimiseen sekä asukkaiden varoittamiseen ja evakuointiin uhkaavissa tilanteissa kuten tulipaloissa. Tekoälyn avulla älykodin asukkaat kykenevät myös räätälöimään laitteidensa toiminnot omien mieltymystensä mukaisiksi, jolloin laitteiden manuaalinen säätäminen ja hallinta vähentyvät huomattavasti.

Älykodin eri käyttöalueiden yhteensopivuus parantuu

Monissa älykodeissa yksi suurimmista ongelmista on ollut kodin eri älylaitteiden vähäinen tai joissain tapauksissa jopa olematon kommunikointi keskenään. Täyden hallinnan saavuttamiseksi monet laitteistot vaativat yhteensopivuuden pelkästään saman merkkisiltä laitteilta, jolloin erimerkkisten laitteiden välinen kommunikointi heikentyy huomattavasti. Älykodin eri käyttöalueiden yhteensovittamisen päämääränä on erityisesti energian säästäminen, virhetoimintojen paikantaminen ja korjaaminen sekä mahdollisimman kitkaton kommunikointi eri laitteiden kesken merkistä riippumatta

Uudenlaiset tietosuoja- ja turvallisuusongelmat nousevat esille

Älykotien kehittyminen tuo elämäämme myös aivan uudenlaisia tietoturvallisuuden haasteita. Kodin älyohjelmistot tallentavat jokaisen liikkeemme ja väärissä käsissä tämä tieto voi koitua vaaralliseksi. Pelkän tehokkaan älyohjelmiston asentaminen ei siis ole riittävää, sillä rahaa saa myös kuluttaa erilaisten viruksentorjuntaohjelmien ja palomuurien asennukseen ja ylläpitämiseen. Älykodin päämääränä on loppujen lopuksi asukkaiden elämän helpottaminen mutta myös sen turvaaminen eikä päinvastoin. Salasanojen vuotaminen, ohjelmiston hakkerointi tai pahimmassa tapauksessa kotiin tunkeutuminen ovat kaikki varsin ymmärrettäviä huolenaiheita, joita tämän päivän älykodin asukkaat käyvät läpi päässään. Lisäksi, kukapa haluaisi tulla vakoilluksi omassa kodissaan?

Älykodin merkitys markkinoinnille kasvaa

Älykoti kerää meistä tietoa alati ja monet markkinointiyritykset ovat enemmän kuin valmiita maksamaan maltaita näistä tiedoista. Ostokäyttäytyminen ja tiettyjen merkkien tai mallien suosiminen voi lähitulevaisuudessa auttaa markkinoijia, maahantuojia ja valmistajia tarjoamaan sinulle juuri oikeita tuotteita juuri oikeaan aikaan.

Puheentunnistuksen osuus laitteiden ohjailussa kasvaa

Jokainen älypuhelimen käyttäjä on tullut varmasti tutuksi puhelimiin asennettuun ääniohjaus-toiminnon kanssa. Applen Siri ja Androidin Google Assistant -ohjelmien kaltaiset virtuaaliavustajat ohjailevat älypuhelimesi toimintaa pelkällä puheentunnistuksella. Tulevaisuudessa voimme odottaa, että samankaltainen toiminto tulee olemaan yhä enemmän läsnä myös muissa kotitalouslaitteissa. Miltä kuulostaa esimerkiksi kahvinkeittimen tai herätyskellon ajastaminen, uunin lämmittäminen tai television sulkeminen jo kotiovelta pelkällä puheentunnistuksella?

Älylaitteiden käyttäjien asiakaspalvelu tehostuu

Älylaitteiden keräämän tiedon avulla palveluntarjoajat kykenevät rakentamaan yhä tarkempia asiakasprofiileja, joiden avulla älykodin asukkaille tullaan tarjoamaan parempaa, tehokkaampaa ja täsmällisempää palvelua. Älylaitteiston tarjonnan laajentuessa ja laadun parantuessa monet yritykset tulevat panostamaan yhä enemmän persoonallisempaan asiakaspalveluun, joka saattaa viime kädessä olla jopa kaikkein ratkaisevin tekijä älylaitteen valinnassa